Fase 3

Opdracht 1 | Lichaamspercussie
Ons eigen lichaam biedt vele mogelijkheden om als instrument gebruikt te worden. Lichaamspercussie is zeer aanstekelijk en relatief eenvoudig te leren. Het kan overal en met iedereen. In het voorbeeld is de drumintro van ‘Lazy Day’ gebruikt ter inspiratie.
Het ritme kunnen de kinderen, zoals in het linker instructiefilmpje individueel oefenen waarna zij het in tweetallen kunnen uitvoeren. Zoals je in het rechter instructiefilmpje kunt zien vereist dit wat samenwerking!
Competentie
De leerling kan ritmische patronen met zijn/ haar eigen lichaam spelen.
Subcompetenties
De leerling kan een ritme opbreken in kleinere stukken.
De leerling kan met andere andere leerlingen ritmische combinaties maken via het lichaam.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Bruno Mars – The Lazy Song
 muziek lesmethode kinderenTIP: Wanneer de kinderen een basisritme onder de knie hebben kunnen zij tegelijkertijd proberen te zingen, rappen of impulsief extra bewegingen of klanken toevoegen. Ze kunnen ook variëren door een deel van het ritmepatroon zittend te doen en een deel staand!
Opdracht 2 | Tari Lilin
De wereld zit vol met mooie en toegankelijke dansen. Zo kent Indonesië bijvoorbeeld de kaarsendans, ook wel de ‘Tari Lilin’ genoemd. Aangezien het gevaarlijk kan zijn om met kaarsen te werken, nemen wij een bakje met (of zonder) water mee om dezelfde dans uit te voeren.
Competenties
De leerling kan dansen en gelijktijdig patronen vormen met de armen.
Subcompetenties
De leerling kan eigen creativiteit in dans verwerken.
De leerling kan dansen in de Indonesische Tari Lilin dansstijl.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Tari Lilin
muziek lesmethode kinderen
TIP: Zoek wat achtergrondinformatie op over deze dans. Verdieping en een leuk verhaal is altijd goed voor de beeldvorming van de kinderen.
Opdracht 3 | Figuren
Laat de kinderen dansen in verschillende figuren die de maatsoort vertegenwoordigen. Neem bijvoorbeeld een driehoek voor een driekwartsmaat (3 tellen per maat)  en een vierkant voor een vierkwartsmaat (4 tellen per maat).
Competenties
De leerling kan maatsoorten herkennen en uitvoeren in dans.
Subcompetentie
De leerling kan wiskundige figuren koppelen aan maatsoorten.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Patti Page – Tennessee Waltz (Driekwartsmaat)
The Jacksons – Shake Your Body (Vierkwartsmaat)
muziek lesmethode kinderen
TIP: Varieer met muziekfragmenten waarin verschillende maatsoorten zitten en kijk of de kinderen kunnen reageren op wat ze horen. Een eenvoudigere manier is om verschillende liedjes aan te zetten en de kinderen eerste te laten klappen op de maat en daarna een figuur eraan te koppelen.
Opdracht 4 | Over smaak valt niet te ‘twisten’
De Amerikaanse Twist uit de jaren ‘60 is een zeer toegankelijke dans die jong en oud samen kunnen uitvoeren. Het creëert een leuke dynamiek en sfeer en is binnen een minuut te leren. Doe dit vooral met de groep!
Competentie
De leerling kan al dansend maat houden gedurende de volledige duur van een muziekstuk.
Subcompetentie
De leerling kan zijn/ haar dans presenteren te midden van andere leerlingen.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Chuck Berry – You Never Can Tell

muziek lesmethode kinderen


TIP:
Laat de kinderen ook in een kring staan waarna ieder kind even in het middelpunt van belangstelling wordt geplaatst. Zo leren ze hun angst voor aandacht tijdens zelfexpressie de baas te zijn.
 
Opdracht 5 | Emoties tonen op commando
De kinderen hebben in de vorige twee fases geleerd emoties te verwerken in hun dans. Om hier een leuk spelelement aan toe te voegen kun je gebruik maken van paren of een leider die de commando’s geeft zoals in het volgende instructiefilmpje. Draai hier muziek bij waarin alleen een ritme is te horen zodat de emoties vrij te interpreteren zijn.
Competentie
De leerling kan tijdens het dansen snel schakelen tussen uiteenlopende emoties en sfeer in de muziek.
Benodigdheden
Muziek met alleen een ritme zoals in het onderstaande voorbeeld.
Muziek met alleen ritme
Opdracht 6 | Tari Bambu
De wereld zit vol met mooie en toegankelijke dansen. Zo kennen India en Indonesië bijvoorbeeld de bamboe dans, of de ‘Tari Bambu’ genoemd. Spelenderwijs stimuleert het de ritmische ontwikkeling van de kinderen. Voor deze dans zijn minimaal 5 personen nodig. Voor de oudere kinderen is het erg toegankelijk om een voor een de danskring in te springen.
Competenties
De leerling kan goed timen tussen dansen en stilstaan op basis van een ritme en visuele patronen.
Subcompetenties
De leerling kan met andere leerlingen maat houden.
De leerling kan motorische handelingen koppelen aan ritme.
Benodigdheden
Gebruik een willekeurig lied dat de kinderen zingen terwijl zij de Tari Bambu uitvoeren.
muziek lesmethode kinderen
TIP: Verzin zelf een ritme dat met de bamboestokken kan worden geslagen. Dat creëert automatisch variatie in de dans.
Opdracht 7 | De opbouw van een beweging
Net als muziek kent beweging verschillende stadia zoals een begin, middenstuk/verloop en een einde. Zodra de kinderen zich hier bewust van worden kunnen zij een beweging op tal van manieren uitvoeren. Het instructiefilmpje illustreert wat voor richtingen je hiermee op kan.
Competentie
De leerling kan bewegingen in dans ontleden.
Subcompetentie
De leerling kan de basisbeginselen van een choreografie benoemen.
De leerling kan dezelfde bewegingen in meerdere tempi uitvoeren.
Benodigdheden
Onderstaande video.
muziek lesmethode kinderen
TIP: Laat de kinderen experimenteren met het dansen in ‘slow motion’ en ‘fast forward’, dus bijvoorbeeld 2 keer langzamer of 2 keer sneller dan het origineel. Vervolgens kunnen ze een deel van de dans snel/ langzaam uitvoeren en een ander deel in tegenovergesteld tempo.
Opdracht 8 | Dansen met klanken
Verdeel de kinderen in enkele groepen en geef hen de opdracht om een kreet, een klap, stampbeweging of lichaamspercussie te bedenken.
Ga daarna samen in een kring staan en maak elke groep verantwoordelijk voor één of enkele maten. Tijdens deze maat voeren zij hun zelfbedachte muzikale uiting uit. Help de kinderen op weg door hen bijvoorbeeld mee te laten tellen of te klappen.
Competenties
De leerling kan meerdere vormen van expressie met eigen lichaam inzetten op de maat.
Subcompetenties
De leerling kan klappen en stampen op de maat.
De leerling kan zijn/ haar stem gebruiken om ritmes uit te drukken.
Benodigdheden
Muziek met een laag tempo. De kinderen kunnen zelf de liedjes kiezen wat de ervaring extra leuk maakt.
Tom Tom Club – Genius Of Love
Robin Thicke – Blurred Lines
Paco De Lucia – Entre Dos Aguas
muziek lesmethode kinderen
TIP: Zodra de kinderen in het tempo hun muzikale uitingen goed kunnen uitvoeren, breng dan de groepen samen en verdeel de maten over de groepen zodat het een knallend geheel wordt. Zo leren de kinderen spelenderwijs van elkaar.
 
Opdracht 9 | Dansen als jouw idool
Om de kinderen extra te motiveren kiezen de kinderen zelf een muzieknummer uit voor deze oefening. In de videoclip ‘Move Your Body’ van Beyoncé komen zeer toegankelijke danspasjes voor. Kijk samen met de kinderen naar de videoclip en doe stap voor stap met hen mee!
Competenties
De leerling kan eenvoudige choreografie imiteren.
Subcompetenties
De leerling kan eenvoudige danspassen analyseren.
De leerling vergroot zijn/ haar ritmegevoel.
Benodigdheden
Videoclip van Beyoncé’s ‘Move Your Body’ of een zelfgekozen videofragment.
muziek lesmethode kinderen
TIP: Gooi de kinderen in het diepe door bijvoorbeeld danspasjes van Michael Jackson of James Brown na te laten doen.
Opdracht 10 | Choreografie creëren en presenteren
De kinderen hebben inmiddels veel kennis opgedaan over bewegingen. Laat hen zelf een choreografie van 8 maten (4 tellen per maat) creëren en uitvoeren. De ervaring die zij opdeden tijdens deze fase zal daarbij goed van pas komen. Speel ze!
Competentie
De leerling kan een choreografie presenteren.
Subcompetenties
De leerling kan een choreografie creëren en memoriseren.
Benodigdheden
Eigen muziek, laat de kinderen zelf iets uitkiezen.
muziek lesmethode kinderen
TIP: Dans vooral met de kinderen mee, dat werkt zeer stimulerend voor de kinderen.