Fase 1

Opdracht 1 | Marcheren kan je leren
 Het herkennen van een maatsoort is een belangrijk fundament voor de muzikale vorming. Dit kan op een toegankelijke manier door de kinderen tot 4 te laten tellen op bijvoorbeeld ‘Kolonel Hatie’s Mars’ uit ‘Jungle Book’.  Hierbij is de maat extra duidelijk door de basdrum die op iedere tel te horen is en Kolonel Hatie die deels meetelt. Zorg ervoor dat de kinderen mee marcheren, zodat zij hun lichaam leren te koppelen aan het tellen. Zodra de kinderen dit door hebben, kan er uiteraard gevarieerd worden met andere liedjes waarbij er tot 4 geteld wordt.
Competenties
De leerling kan spelenderwijs tellen op de maat.
De leerling kan benoemen hoeveel tellen er in een vierkwartsmaat en in andere maatsoorten zitten.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
 Kolonel Hatie’s Mars
muziek lesmethode kinderen
TIP: Zodra de kinderen een vierkwartsmaat weten te onderscheiden, varieer dan met een driekwartsmaat of een tweekwartsmaat.
Opdracht 2 | Een muzikaal verhaal
Tijdens deze oefening beelden de kinderen alledaagse handelingen uit aan de hand van een ritme. Voorbeelden van handelingen zijn: Een ladder opklimmen, traplopen, touwtrekken, touwtje springen, stilstaand rennen, bal trappen, over de sloot springen.
Bedenk een fictief scenario waarin je op avontuur gaat met de kinderen. Op het tempo van de muziek voeren de kinderen en jij de verschillende handelingen uit. Geef je fantasie de vrije loop en wellicht willen de kinderen zelf het verhaal wel bedenken!
Competenties
De leerling kan bewegen op verschillende ritmes en verkent de expressieve mogelijkheden van hun eigen lichaam.
Subcompetenties
De leerling kan de muzikale bewegingen van de docent nadoen.

De leerling kan vanuit zijn/ haar fantasie bewegingen maken op de gespeelde muziek.
De leerling leert dat er ritmiek zit in alledaagse handelingen.
Benodigdheden
Een fictief verhaal en onderstaande muziek.
Achtergrondmuziek
Voorbeeld verhaal: Een dag op de boerderij
Op een goede morgen waren er een aantal avonturiers onderweg naar hun vriend Art Farmer, de boer. (Lopen). De laatste tijden zijn er een aantal kippen verdwenen waarna Art heeft besloten de hefbrug op te trekken, stond in het Bourgondisch Dagblad vanochtend. Maar hoe komen we nu bij de boerderij? Dan heeft één van de avonturiers een idee: ‘’We springen gewoon over die sloot daar!’’. (springen). Eenmaal op het terrein van hun goede vriend, merken ze dat de voordeur van zijn boerderij op slot zit. Dan maar via de ingang achteraan de boerderij die alleen vrienden van de boer kennen, via de ladder aldaar. (klimmen).
In zijn luie stoel treffen ze Art Farmer aan terwijl hij op zijn favoriete instrument blaast: De Flugelhorn. Hij vertelt hen dat er in de paardenstallen laatst bij het mest scheppen een magische Ring is gevonden, hij vraagt de avonturiers op zoek te gaan naar de overige drie ringen. (mest scheppen). De Flugelhorn is over heel het terrein te horen, de avonturiers krijgen er veel energie van en tegelijkertijd merken ze dat ze dagdromen over kastelen en mooie prinsen/ prinsessen. Om ervoor te zorgen dat Art zijn magische tonen kan blijven spelen, besluiten de avonturiers de koeien voor hun boerenvriend te melken! (koeien melken) Einde van dit avontuur!
muziek lesmethode kinderen
TIP: Gebruik de fantasie van de kinderen om een verhaal te bedenken. Een voor een kunnen zij een zin bedenken waaruit een volledig verhaal ontstaat.
Opdracht 3 | Uitbeelden van fantasie personages
Verdeel de kinderen in twee groepen: de kabouters en de reuzen. De kabouters krijgen de taak te marcheren op kwartnoten (1 tel )en de reuzen walsen op halve noten (2 tellen). Zorg ervoor dat de de kinderen met hun lichaam proberen uit te beelden hoe hun personage zou dansen. Zet de kinderen vervolgens tegenover elkaar en laat hen stampen zoals in de video wordt voorgedaan.
Competenties
De leerling kan collectief maat houden en dynamiek in tempo onderscheiden.
Subcompetenties
De leerling kan het verschil tussen langzame- (halve noten) en snelle noten (kwartnoten) onderscheiden.
De leerling kan vanuit een rollenspel de mogelijkheden van muzikale expressie met het lichaam.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Tsjimpie Tsjampie Tjoemlala
muziek lesmethode kinderen

TIP: Draai de rollen om zodat de kinderen het verschil in tempo ervaren.
Opdracht 4 | Disneydansen in de Jungle
 Het is tijd om al dansend de favoriete Disney figuren van de kinderen tot leven te brengen! Neem bijvoorbeeld de klassieker Jungle Book met daarin dieren als Balou de Beer, Ka de Slang, Baghera de Tijger en Koning Louis de Orang-oetan.
Competenties
De leerling kan verschil in beweging, sfeer en karakter in beluisterde muziek herkennen.
Subcompetenties
De leerling kan verschillen in sfeer en emotie in beluisterde muziek uiten.

De leerling kan verschillende karakters muzikaal uiten.
De leerling kan bewegen op uiteenlopende ritmes.
Benodigdheden
Onderstaande muziek en videofragmenten.
Balou de Beer – Beren leren kan
Ka de Slang – Bouw op mij
Koning Louis de Orang-Oetan – Ik ben net als jij
Opdracht 5 | Emoties in muziek
Muziek wekt emoties op als blijdschap, verdriet, boosheid en angst. Hoe beelden de kinderen dit uit en hoe kan hier dans aan gekoppeld worden? Daar gaat deze opdracht over!
Snel variëren in emoties en uiting hiervan zorgt ervoor dat kinderen duidelijk de verschillen ervaren.

 

Competenties
De leerling kan eigen emoties bij muziek benoemen en kan uiting geven aan deze.
Subcompetenties
De leerling kan emoties in de muzikale expressie van andere leerlingen herkennen en benoemen.
De leerling kan sfeer in muziek onderscheiden en de muzikale variabelen die hier een rol in spelen benoemen.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.


Martinho Da Vila – Patrão (Blij)
Chopin – Funeral March (Bedroefd)
Slayer – Raining Blood (Boos)
Alfred Hitchcock – Psycho (Bang)
muziek lesmethode kinderen
TIP:  Laat de kinderen raden wat voor emotie er door andere kinderen wordt uitgebeeld. Geef de kinderen wat instrumenten zodat zij geluid/ muziek kunnen maken aan de hand van de bewegingen van hun klasgenoten.
Opdracht 6 | Dansen in alle windrichtingen
Dansen wordt echt levendig wanneer je in alle windrichtingen beweegt. Laat de kinderen experimenteren met stapjes naar links, rechts, voor en achter of combinaties hiervan..
Competenties
De leerling kan maat houden terwijl hij/ zij in verschillende richtingen beweegt.
Subcompetenties
De leerling kan gebruik maken van de ruimte om zich heen tijdens dans.
Benodigdheden
Onderstaande muziek of muziek naar keuze.
Armando Hernandez – La Zenaida
muziek lesmethode kinderen
TIP:  Zodra de kinderen in alle windrichtingen kunnen dansen op een muziekstuk, maak tweetallen en laat hen samen dansen. Dit is weer een compleet nieuwe dimensie doordat zij elkaars bewegingen leren te spiegelen!
Opdracht 7 | Dansen in patronen
Laat de kinderen bewegen in een cirkel, een driehoek, vierkant of hanteer bijvoorbeeld de slangenvorm. Teken van tevoren het figuur uit zodat de kinderen het op de grond kunnen visualiseren.
Competenties
De leerling kan in groepen dansen, ritme houden en in zelfstandig in patronen dansen.
Subcompetenties
De leerling kan ritmes koppelen aan wiskundige patronen.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Bobby McFerrin – Don’t Worry Be Happy
muziek lesmethode kinderen
TIP:
Zodra de kinderen goed in groepsformaties kunnen dansen, combineer je verschillende groepjes waarbij elke groep een andere formatie uitbeeldt. Zo kan je een cirkelvorm binnen een vierkant krijgen of een ruit waar een rechte lijn doorheen gaat.
Opdracht 8 | Dansen in verschillende lichaamsposities
Tijdens deze oefening dansen de kinderen in verschillende lichaamsposities.  Zo kunnen zij bijvoorbeeld hoog op de tenen of springend dansen. Of ze dansen met gebogen romp / knieën, waarna ze laag op de grond zittend, kruipend, liggen of rollend dansen. Doe dit op den duur in combinatie met de bewegingen van verschillende ledematen.
Competentie
De leerling kan dynamiek creëren in dans door gebruik te maken van verschillende lichaamsposities.
Subcompetenties
De leerling kan muzikale tegenstellingen weergeven in beweging.
De leerling kan reageren op bewegingen en signalen van de docent.
Benodigdheden
Onderstaande muziek of muziek naar keuze.
The Pink Panther
muziek lesmethode kinderen
TIP: Combineer verschillende hoogtes waarbij de kinderen bijvoorbeeld laag beginnen en hoog eindigen. Speel ook met het element bewegen en stilstaan op commando. Dit is een goede manier om dynamiek in de dans te brengen.
 
Opdracht 9 | Beweging koppelen aan klank
 Een toon heeft verschillende eigenschappen zoals het volume, de lengte en de hoogte. Deze nemen kinderen al vroeg waar, laat hen er daarom een beweging aan koppelen. Een fysieke uiting om de toon te kunnen ‘beschrijven’. Denk aan een korte, lange, snelle en langzame beweging. Of een versnellende, vertragende beweging of het stoppen met bewegen als reactie op de muzikale dynamiek.
Een beweging kan uitgevoerd worden met spanning en ontspanning zoals duidelijk is te zien in Tai Chi en yogabewegingen.
Competentie
De leerling kan klank met zijn/ haar lichaam beschrijven.
Subcompetenties
De leerling kan bewust luisteren naar hoe dynamiek in muziek ontstaat.
De leerling kan naar aanleiding van het voorbeeld van de docent zijn/ haar eigen inbreng laten zien.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Tai Chi
Queen – Bohemian Rhapsody
muziek lesmethode kinderen
TIP:  Gebruik muziekstukken met veel dynamiek zoals ‘Bohemian Rhapsody’ van de band Queen zodat de kinderen uitgedaagd worden in hun expressie.
Opdracht 10 | Impulsief dansen
Laat de kinderen in een kring staan en één voor één in het midden van de kring een dansje doen op de muziek. Mocht het zo zijn dat kinderen dit spannend vinden de eerste keer, maak dan tweetallen, die na een paar minuten hun dansjes presenteren.
Competentie
De leerling kan zich muzikaal presenteren.
Subcompetenties
De leerling kan zichzelf voor een publiek creatief uiten.
De leerling kan luisteren naar eigen impulsiviteit en gehoor geven aan gevoel bij muziek.
Benodigdheden:
Onderstaande muziek of muziek naar keuze.
Pharell Williams – Happy
muziek lesmethode kinderen
TIP:Dit is een eenvoudige opdracht die vaker uitgevoerd kan worden in de les in combinatie met een grotere opdracht.