Fase 1
Opdracht 1 | Marcheren kan je leren
Het herkennen van een maatsoort is een belangrijk fundament voor de muzikale vorming. Dit kan op een toegankelijke manier door de kinderen tot 4 te laten tellen op bijvoorbeeld ‘Kolonel Hatie’s Mars’ uit ‘Jungle Book’. Hierbij is de maat extra duidelijk door de basdrum die op iedere tel te horen is en Kolonel Hatie die deels meetelt. Zorg ervoor dat de kinderen mee marcheren, zodat zij hun lichaam leren te koppelen aan het tellen. Zodra de kinderen dit door hebben, kan er uiteraard gevarieerd worden met andere liedjes waarbij er tot 4 geteld wordt.
Competenties
De leerling kan spelenderwijs tellen op de maat.
De leerling kan benoemen hoeveel tellen er in een vierkwartsmaat en in andere maatsoorten zitten.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Kolonel Hatie’s Mars
TIP: Zodra de kinderen een vierkwartsmaat weten te onderscheiden, varieer dan met een driekwartsmaat of een tweekwartsmaat.
Opdracht 2 | Een muzikaal verhaal
Tijdens deze oefening beelden de kinderen alledaagse handelingen uit aan de hand van een ritme. Voorbeelden van handelingen zijn: Een ladder opklimmen, traplopen, touwtrekken, touwtje springen, stilstaand rennen, bal trappen, over de sloot springen.
Bedenk een fictief scenario waarin je op avontuur gaat met de kinderen. Op het tempo van de muziek voeren de kinderen en jij de verschillende handelingen uit. Geef je fantasie de vrije loop en wellicht willen de kinderen zelf het verhaal wel bedenken!
Competenties
De leerling kan bewegen op verschillende ritmes en verkent de expressieve mogelijkheden van hun eigen lichaam.
Subcompetenties
De leerling kan de muzikale bewegingen van de docent nadoen.
De leerling kan vanuit zijn/ haar fantasie bewegingen maken op de gespeelde muziek.
De leerling leert dat er ritmiek zit in alledaagse handelingen.
Benodigdheden
Een fictief verhaal en onderstaande muziek.
Achtergrondmuziek
Voorbeeld verhaal: Een dag op de boerderij
Op een goede morgen waren er een aantal avonturiers onderweg naar hun vriend Art Farmer, de boer. (Lopen). De laatste tijden zijn er een aantal kippen verdwenen waarna Art heeft besloten de hefbrug op te trekken, stond in het Bourgondisch Dagblad vanochtend. Maar hoe komen we nu bij de boerderij? Dan heeft één van de avonturiers een idee: ‘’We springen gewoon over die sloot daar!’’. (springen). Eenmaal op het terrein van hun goede vriend, merken ze dat de voordeur van zijn boerderij op slot zit. Dan maar via de ingang achteraan de boerderij die alleen vrienden van de boer kennen, via de ladder aldaar. (klimmen).
In zijn luie stoel treffen ze Art Farmer aan terwijl hij op zijn favoriete instrument blaast: De Flugelhorn. Hij vertelt hen dat er in de paardenstallen laatst bij het mest scheppen een magische Ring is gevonden, hij vraagt de avonturiers op zoek te gaan naar de overige drie ringen. (mest scheppen). De Flugelhorn is over heel het terrein te horen, de avonturiers krijgen er veel energie van en tegelijkertijd merken ze dat ze dagdromen over kastelen en mooie prinsen/ prinsessen. Om ervoor te zorgen dat Art zijn magische tonen kan blijven spelen, besluiten de avonturiers de koeien voor hun boerenvriend te melken! (koeien melken) Einde van dit avontuur!
TIP: Gebruik de fantasie van de kinderen om een verhaal te bedenken. Een voor een kunnen zij een zin bedenken waaruit een volledig verhaal ontstaat.
Opdracht 3 | Uitbeelden van fantasie personages
Verdeel de kinderen in twee groepen: de kabouters en de reuzen. De kabouters krijgen de taak te marcheren op kwartnoten (1 tel )en de reuzen walsen op halve noten (2 tellen). Zorg ervoor dat de de kinderen met hun lichaam proberen uit te beelden hoe hun personage zou dansen. Zet de kinderen vervolgens tegenover elkaar en laat hen stampen zoals in de video wordt voorgedaan.
Competenties
De leerling kan collectief maat houden en dynamiek in tempo onderscheiden.
Subcompetenties
De leerling kan het verschil tussen langzame- (halve noten) en snelle noten (kwartnoten) onderscheiden.
De leerling kan vanuit een rollenspel de mogelijkheden van muzikale expressie met het lichaam.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Tsjimpie Tsjampie Tjoemlala
TIP: Draai de rollen om zodat de kinderen het verschil in tempo ervaren.
Opdracht 4 | Disneydansen in de Jungle
Het is tijd om al dansend de favoriete Disney figuren van de kinderen tot leven te brengen! Neem bijvoorbeeld de klassieker Jungle Book met daarin dieren als Balou de Beer, Ka de Slang, Baghera de Tijger en Koning Louis de Orang-oetan.
Competenties
De leerling kan verschil in beweging, sfeer en karakter in beluisterde muziek herkennen.
Subcompetenties
De leerling kan verschillen in sfeer en emotie in beluisterde muziek uiten.
De leerling kan verschillende karakters muzikaal uiten.
De leerling kan bewegen op uiteenlopende ritmes.
Benodigdheden
Onderstaande muziek en videofragmenten.
Balou de Beer – Beren leren kan
Ka de Slang – Bouw op mij
Koning Louis de Orang-Oetan – Ik ben net als jij
Opdracht 5 | Emoties in muziek
Muziek wekt emoties op als blijdschap, verdriet, boosheid en angst. Hoe beelden de kinderen dit uit en hoe kan hier dans aan gekoppeld worden? Daar gaat deze opdracht over!
Snel variëren in emoties en uiting hiervan zorgt ervoor dat kinderen duidelijk de verschillen ervaren.