Fase 2
Opdracht 1 | Combinaties maken met verschillende lichaamsdelen
 De mogelijkheden van ons lichaam zijn eindeloos! We gaan dit verkennen via muziek en beginnen bij het maken van combinaties tussen twee lichaamsdelen. Daarna breiden we uit tot drie of zelfs vier. Een combinatie van drie lichaamsdelen kan bijvoorbeeld zijn: het hoofd, één voet en één arm of de schouders, heupen en handen.
Competentie
De leerling kan meerdere lichaamsdelen gelijktijdig inzetten tijdens dans.
Subcompetenties
De leerling breidt zijn/ haar kennis uit van ritmisch besef.
De leerling verkent de mogelijkheden van muzikale expressie via het lichaam verder.
Benodigdheden
Onderstaande muziek of een ander muziekstuk naar keuze.
Stayin’ Alive van de Beegees
TIP: Laat de kinderen zelf combinaties verzinnen en uitvoeren.
Opdracht 2 |Â Uitbeelden van dieren op muziek
De Franse componist Camille Saint Saëns heeft in de 20e eeuw het prachtige ‘Carnaval der Dieren’ geschreven, waarbij vele dieren muzikaal worden geportretteerd. Luister met de kinderen en vraag hen wat voor dier zij denken te onderscheiden en waarom.
 De kinderen kunnen op de muziek het desbetreffende dier uitbeelden. Te denken valt aan de charismatische leeuw, de logge olifant en de sierlijke zwaan.
Â
Competentie
De leerling kan sfeer herkennen in muziek en daar beelden aan koppelen.
Subcompetentie
De leerling kan zijn expressieve vaardigheden inzetten om dieren te portretteren.
Benodigdheden
Onderstaande muziek in delen opgedeeld of in zijn geheel.
Carnaval der Dieren (volledige compositie)
Carnaval der Dieren – Kangeroe
Carnaval der Dieren – Kip
Carnaval der Dieren – Leeuw
Carnaval der Dieren – Olifant
Carnaval der Dieren – Zwaan
TIP:Â Vraag de kinderen hoe zij een dier op een instrument of vocaal zouden nadoen.
Â
Opdracht 3 |Â Stampen en klappen in de maat
 In fase 1 hebben de kinderen onder anderen meegeteld op de mars uit ‘Jungle Book’. Dat waren kwartnoten, met een duur van één tel: ‘1, 2, 3, 4’. Voeg hier achtste noten aan toe door ‘1 en 2 en 3 en 4 en’ te tellen.
Reggae is een muziekstijl waarin de nadruk ligt op de off-beat ofwel de beat na de tel, dit zijn achtste noten. Een mooi voorbeeld is de tijdloze klassieker: Could you be loved van Bob Marley.
Competentie
De leerling kan het verschil horen en benoemen tussen kwartnoten en achtste noten.
Subcompetentie
De leerling kan kwartnoten en achtste noten vocaliseren.
De leerling kan na de tel klappen en ervaart het verschil in ritmisch gevoel die deze vorm van dynamiek creëert.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Berend Botje
Bob Marley – Could You Be Loved
TIP:Â Laat de kinderen klappen, lopen of dansen op de off-beat van reggae muziek en hen het verschil voelen tussen accenten op de tel en na de tel.
Â
Opdracht 4 | Krachtige emoties in muziek
 In fase 1 hebben de kinderen geëxperimenteerd met de 4 basisemoties blijdschap, verdriet, boosheid en angst. Laat hen deze emoties uiten op muziek, hier gradaties in brengen en combinaties hiervan maken.
 De rest van de emoties kunnen hier ook hun entree krijgen: liefde, angst, vreugde, woede, verdriet en verrassing/ verbazing, schaamte en walging.
Competenties
De leerling kan bewust luisteren naar muziek en daar dans aan koppelen.
Subcompetenties
De leerling kan benoemen welke muzikale elementen bepalend zijn voor de ervaring van emoties in muziek.
De leerling kan emoties herkennen via de muzikale expressie van andere leerlingen.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
The love boat thema (Liefde)
Psycho van Alfred Hitchcock (Angst)
The Rite of Spring van Igor Stravinsky (Vreugde)
Raining Blood van Slayer (Woede)
Funeral March van Chopin (Verdriet)
The Shire van Lord of the Rings (Verbazing)
Shame, shame, shame van Shirley & Co (Schaamte)
The Rite of Spring van Igor Stravinsky (Walging)
TIP:Â Geef de kinderen alle vrijheid om hun emoties te uiten en laat de andere kinderen raden welke emotie er geuit wordt.
Â
Opdracht 5 | De stopdans met motorisch geheugen
Kinderen vinden het erg leuk om de stopdans te doen, zeker wanneer zij veel energie hebben. Geef hen een kort dansje zoals in de video en laat hen dit uitvoeren zodra de muziek wordt afgespeeld. Op het moment dat je de muziek stopt dienen de kinderen zo stil mogelijk te staan.
Competenties
De leerling kan direct reageren op muziek en leert te reageren op dynamiek via dans.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Pharell Williams – Happy
TIP: De kinderen kunnen zelf een kort dansje verzinnen die zij tijdens de stopdans uitvoeren. Je kan er ook een spelelement aan toevoegen door degenen die niet op tijd stoppen af te laten vallen. Zij kunnen langs de kant dan bijvoorbeeld klappen of stampen op de maat.
Opdracht 6 | Dansen met objecten
Om nog meer plezier, variatie en uitdaging aan dans of een choreografie toe te voegen kunnen er objecten worden gebruikt tijdens het dansen. Dit zorgt voor een hoop nieuwe mogelijkheden. Je kunt gebruik maken van alledaagse objecten, eigenlijk alles dat voorhanden is. Wij gebruiken in onze voorbeelden een paraplu, basketbal en een doek.
Competentie
De leerling kan dansen met objecten en attributen.
Subcompetenties
De leerling kan zijn/ haar creativiteit verkennen aan de hand van objecten en attributen.
De leerling kan klanken en ritmes uit alledaagse objecten halen.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Space Jam – Hit ‘Em High (Basketbal)
Scott Joplin – The Entertainer (Paraplu)
Panjabi MC- Mundian Tu Bach Ke (Sjaal)
TIP:  Laat je inspireren door filmscènes of videoclips van bijvoorbeeld Charlie Chaplin. Of vraag de kinderen naar hun favoriete voorwerp of speelgoed en laat hen daar een dansje mee creëren.
Opdracht 7 | Combinaties maken van bewegingen
In opdracht 9 van fase 1 hebben de kinderen kennis gemaakt met het uitvoeren van verschillende soorten bewegingen: snelle, langzame, gespannen, ontspannen en in verschillende richtingen. Door deze bewegingen samen te voegen leren de kinderen beter te begrijpen hoe dans is opgebouwd.
Competentie
De leerling kan bewegingen met verschillende eigenschappen achter elkaar uitvoeren.
Subcompetentie
De leerling kan dezelfde bewegingen maken op uiteenlopende muziek.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
The Jacksons – Shake Your Body
Tai Chi
TIP: Verbind hier commando’s aan of laat de kinderen een combinatie uitwerken en het met elkaar uitvoeren.
Opdracht 8 | Uitbreiding van patronen
In opdracht 7 van fase 1 hebben de kinderen kennis gemaakt met het dansen van patronen. Dit kan nu uitgebreid worden naar meerdere patronen. Bijvoorbeeld een ster, zeshoek, driehoek, rechte lijn, diagonaal , links- en rechtsom draaien.
Competentie
De leerling kan gebruik maken van de ruimte om zich heen tijdens dans.
Subcompetenties
Leerling kan danspatronen visualiseren en fysiek uitvoeren.
Benodigdheden
Onderstaande muziek.
Sugarhill Gang – Rapper’s Delight
TIP:Â Laat de kinderen een combinatie maken van patronen of zelf een patroon verzinnen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door het eerst uit te tekenen.
Â
Opdracht 9 | Disneydansen
Kinderen houden van tekenfilms en daar wordt bijna altijd in gedanst. Geef de kinderen de opdracht een dans uit hun favoriete tekenfilm(s) na te doen. Denk aan:
-
De pinguïns uit ‘Happy Feet’ die op het funky ‘Boogie Wonderland’ van Earth, Wind & Fire dansen;
-
De apen uit ‘Jungle Boek’ die op het Jazzy ‘I Wanna Be Like You’ van Louis Prima dansen;
-
Het monster uit ‘Shrek’;
-
De dwergen uit ‘Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen’ die op een jodelliedje dansen;
-
De haan uit ‘Robin Hood’ die met zijn luit een liedje fluit terwijl hij stapt in de maat;
-
De speelgoedfiguren uit ‘Toy Story’ die op flamencomuziek  een rumba dansen.