Fase 4
Opdracht 1 | Zingelele
De kinderen hebben hiervoor al gezongen en ukulele leren spelen. Dit gaan ze nu combineren door een liedje te spelen en te zingen tegelijk! Hiervoor gebruiken we het nummer ‘Wat gaan we doen met de dronken zeeman’ van de Irish Rovers. Hier zijn slechts twee akkoorden voor nodig, namelijk de G en de A mineur. Geloof in de kracht van herhaling om dit te bereiken samen.
.
Competentie
De leerling kan op gevorderde wijze een melodie begeleiden.
Subcompetenties
De leerling kan de aandacht verdelen over zang en spel.
Benodigdheden
Ukulele.
Een blaadje met de tekst en akkoorden.
TIP: Zodra de kinderen het zingen en spelen tegelijk doorhebben, kunnen zij ritmische slagjes bestaande uit downstrokes en upstrokes toepassen op de ukulele. Dit maakt het uitdagender en leuker om naar te luisteren.
Opdracht 2 | Somebody that I used to boomwhack
We gaan de wereldhit ”Somebody That I Used to Know” samen spelen op de boomwhackers. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen de bas en melodielijn.
De noten die je hiervoor nodig hebt op de boomwhacker zijn:
Bas
D (met dop)
C (met dop)
Melodie
C, Bes (Bb)
F, A, G
Voer deze opdracht minimaal met zijn drieën uit:
Muzikant 1 speelt de C (met dop) en D (met dop).
Muzikant 2 speelt de C en Bes (Bb).
Muzikant 3 speelt de F, A en G.
Elk kind kan een noot spelen of meerdere noten als je met een kleine groep bent. Samen boomwhack je de buren gek!
Competentie
De leerling kan met boomwhackers een gevorderde melodie imiteren.
Benodigdheden
Boomwhackers.
A4 met volgorde van noten/ boomwhackers.
Het muziekstuk ”Somebody that i used to know” van Gotye.
Gotye – Somebody that I used to know
TIP: Nu jullie de kunst van het boomwhacken machtig zijn kan je YouTube afstruinen naar tutorials waarin jullie favoriete liedjes geboomwhackt worden. Veel plezier samen!
Opdracht 3 | Somewhere over the rainbow
Na alle Ukulele lessen is het nu tijd om het ultieme lied op dit kleine prachtinstrument te spelen: Somewhere over the rainbow. Het nummer werd geschreven voor de film “The Wizard Of Oz” en werd nieuw leven in geblazen door de Hawaiiaan Israel “IZ” Kamakawiwo’ole die een prachtige versie op de Ukulele speelde.
Speel dit nummer aan de hand van een akkoordenschema. Leg de kinderen uit hoe een akkoordenschema werkt en start met een laag tempo.
Het tweede instructiefilmpje pakt het lied van Israel “IZ” Kamakawiwo’ole op vanaf 0:36 van het origineel.
Competentie
De leerling kan op gevorderde wijze een melodie begeleiden.
Subcompetenties
De leerling kan een akkoordenschema begrijpen en lezen.
De leerling kan een akkoordenschema lezen en tegelijkertijd spelen.
Benodigdheden
Ukulele’s.
Onderstaande instructiefilmpjes.
Muziekstuk ”Somewhere over the rainbow” van Israel “IZ” Kamakawiwo’ole.
Israel “IZ” Kamakawiwo’ole – Somewhere over the rainbow
TIP: Oefen met de kinderen het lezen van akkoordenschema’s aan de hand van liedjes die zij uitkiezen. Op deze manier zorg je ervoor dat zij uit zichzelf de ukulele vaker zullen oppakken.
Opdracht 4 | Met je lichaam op wereldreis
We gaan ervoor zorgen dat we de handen op elkaar krijgen met een aantal nieuwe manieren van klappen, afkomstig uit de samba en flamenco. Begin langzaam en luister goed naar elkaar want vele handen maken licht werk!
Competentie
Gevorderd ritme spelen met de handen.
Subcompetenties
De leerling kan een combinatie maken van alle geleerde lichaamspercussie technieken met een lengte van vier maten.
Benodigdheden
Het muziekstuk ”Iracema” van Adoniran Barboso ‘en ”El Tren” van Vieja Trova Santiaguera.
Adoniram Barbosa – Iracema
La Vieja Trova Santiaguera – El Tren
TIP: Voeg alle tot nu toe geleerde lichaamspercussie toe om tot een spetterend geheel te komen!
Opdracht 5 | Samen zing je het hoogste lied
Samen zingen is iets magisch, vooral als muzikale partijen worden verdeeld zodat iedereen wat anders zingt en het geheel samen mooi klinkt. Aan de hand van het liedje ‘’Happy’’ van Pharell Williams gaan we aan de slag met meerstemmige zang.
Competentie
De leerling kan met andere leerlingen verschillende partijen van een melodie zingen.
Subcompetenties
De leerling kan zijn/ haar partij onthouden en uitvoeren terwijl andere partijen tegelijkertijd worden uitgevoerd.
Benodigdheden
Muziekstuk “Happy” van Pharell Williams.
De tekst van bovenstaand lied.
Pharell Williams – Happy
TIP: Draai de rollen om zodat de kinderen het verschil in partijen ervaren. Experimenteer ook met dynamiek zoals hard en zacht, snel en langzaam en het laten invallen van stiltes om de kinderen de mogelijkheden van hun stemmen te helpen verkennen.
Opdracht 6 | Op zoek naar de Jebo krijger in jezelf
De Jebo stokkendansers van de Marshalleilanden hebben hun eigen krijgersdans. Een traditionele dans gebaseerd op de legende van Utrok Atoll. Bekijk het eerste instructiefilmpje en voer de stappen met de kinderen uit zodat zij vervolgens aan de slag kunnen met het tweede deel, samen op zoek gaan naar de Jebo krijger in jezelf!
Competentie
De leerling kan in een groepsvorm een ritme spelen op stokken.
Subcompetentie
De leerling leert al stampend maat te houden terwijl hij/ zij met zijn/ haar armen accenten legt.
Benodigdheden
Houten stokken.
Claves.
TIP: De Jebo krijgers hebben tot nu toe hun kunsten vertoond in een vierkwartsmaat. Kunnen zij dit ook in een driekwartsmaat?
Opdracht 7 | Jij en ik…en onze ukuleles
De magie van muziek groeit zodra je samen muziek maakt! We gaan daarom samen een eigen liedje maken! In duo’s verzinnen de kinderen een akkoordenschema van maximaal vier maten. Wanneer dit is gelukt, gaan ze verder met een melodie. Daarna mag elk duo de eigen creatie aan de rest tonen. Hoera!
Competentie
De leerling kan samen met een andere leerling muziek maken aan de hand van harmonie en melodie.
De leerling begrijpt de relatie tussen harmonie en melodie.
Benodigdheden
Ukuleles