Fase 2

Opdracht 1 | Het betere handwerk op de ukulele
 Tijd om de wondere wereld van de linkerhand op de ukulele te verkennen! Om te veranderen van toonhoogte kun je met de linkerhand de snaren indrukken terwijl je deze met de rechterhand aanslaat. De vingers van de linkerhand zijn genummerd. De duim heeft geen nummer omdat je daarmee de hals vasthoudt. Daar komt een klein beetje techniek bij kijken. 
Zodra de leerlingen dit in de vingers hebben, spelen zij binnen de kortste keren een mooie melodie! Met de geleerde techniek gaan we de melodielijn van ”Love yourself” van Justin Bieber spelen. 
Competenties
De leerling kan een melodie op de ukulele spelen waarbij de snaren ingedrukt worden om verschillende toonhoogtes te produceren.
Subcompetenties
De leerling kent de techniek om met de linkerhand de snaren in te drukken.
De leerling kan met één vinger van de linkerhand een melodie spelen.
Benodigdheden
”Love Yourself” van Justin Bieber.
 Justin Bieber – Love Yourself
muziek lesmethode kinderen
TIP: Probeer van eenvoudige kinderliedjes samen met de kinderen de melodie of een deel hiervan uit te vinden op de ukulele!
Opdracht 2 | Aan de winnende hand met de ukulele-slag
 
 De kinderen weten al hoe de basisslag werkt, bestaande uit de ‘downstroke’, een slag naar beneden. We kennen ook een ‘upstroke’, van beneden naar boven. We  gaan deze twee combineren om de slag compleet te maken.
 Je kan met je linkerhand de snaren dempen wat een percussief effect creëert. Dit doe je door je linkerhand op de snaren te leggen zonder deze in te drukken.  Met de nieuwe slagtechniek gaan we meespelen op ‘Riptide’ van Vance Joy.
 
Competentie
De leerling beheerst een gevorderde aanslagtechniek op de ukulele.
Subcompetenties
De leerling kan een ‘upstroke’ spelen.
De leerling kan een slag van vier tellen bestaande uit ”upstrokes” en ”downstrokes” uitvoeren.
Benodigdheden
”Vance Joy” van Riptide.
 Vance Joy – Riptide
muziek lesmethode kinderen

TIP:
Koppel spelletjes aan de ritmische slagen. Een voorbeeld is om de kinderen zingend te laten vertellen wat zij vandaag gedaan hebben. Of laat de kinderen klappen op de tel terwijl jij speelt op de ukulele.
Opdracht 3 |  ¡Jaaa, hier is de rumba!
 In de Zuid-Spaanse provincie Andalucia ontstond de prachtige muziekstijl Flamenco, voortkomend uit vele substijlen zoals de Rumba en Moorse muziek. De Flamenco dans wordt vaak begeleid door een gitaar, maar dit kan natuurlijk ook met een ukulele. De Rumba-slag combineert verschillende technieken die de kinderen al beheersen: een tik/tap, upstroke, downstroke en nog een upstroke. ¡Olé! ¡Olé!
Competentie
De leerling kan een geavanceerde slag spelen bestaande uit diverse technieken.
Subcompetenties
De leerling begrijpt dat iedere muziekstijl ander soort slag kent.
De leerling weet een combinatie te maken tussen verschillende slagtechnieken.
Benodigdheden
Ukulele.
muziek lesmethode kinderen

TIP: 
De tik, tap of ook wel klap met jouw rechterhand op de snaren van de ukulele biedt eindeloos veel mogelijkheden om je eigen slag te maken. Welke kan jij bedenken? En de kinderen?
Opdracht 4 | Pannenkoek met suiker
 Met shakers kun je diverse accenten leggen waardoor er een compleet nieuw ritmisch gevoel ontstaat. Dit doe je door tijdens het schudden de shaker een kwartslag te draaien, zodat de inhoud van de shaker tegen een andere kant van het instrument slaat.
 Om het voor de kinderen makkelijker te maken kun je woorden of een zin koppelen aan een ritme. Bijvoorbeeld ‘pan-nen-koek met SUI-KER’, waarbij je de shaker met een kwartslag draait op ‘SUI en KER’. We gebruiken een liedje uit de Braziliaanse vecht- en danskunst capoeira om dit te demonstreren.
Competentie
De leerling begrijpt wat een muzikaal accent is en hoe dit te leggen binnen een ritmisch patroon.
Subcompetenties
De leerling kan een vast tempo aanhouden met een shaker.
De leerling kan accenten leggen met de shaker.
Benodigdheden
Capoeira liedje: ”Paranaue”.
 Capoeira – Paranaue
muziek lesmethode kinderen
TIP:
We weten dat de kinderen houden van pannenkoek met suiker. Maar wat gebeurt er met het ritme als je eerst begint met suiker op je bord? Dat gaat als volgt:  ”SUI-KER met pannenkoek”. Je draait het ritmisch patroon om waardoor je een nieuwe klank krijgt! 
 
Opdracht 5 | De Ti Rakau oerdans uit Nieuw-Zeeland
De Maori bevolkingsgroep uit Nieuw-Zeeland heeft haar eigen stokkendans, de Ti Rakau. De basis van deze dans is eenvoudig en toch kunnen er complexe ritmes mee gecreëerd worden. Al wat je nodig hebt, zijn twee kleine stokken per persoon en de mogelijkheden zijn eindeloos.
We gebruiken het traditionele liedje ‘E Papa Waiari’ om mee te spelen. Gebruik je eigen creativiteit en die van de kinderen om deze prachtige volksdans tot leven te laten komen!
Competentie
De leerling kan diverse ritmes spelen met twee stokken.
Subcompetentie
De leerling kan zelfstandig het ritme tellen op een driekwartsmaat.
Benodigdheden
Twee stokken.
Onderstaande muziekstuk ”E Papa Waiari”.
 E Papa Waiari
muziek lesmethode kinderen
TIP: De Ti Rakau is nog leuker wanneer je deze met iemand anders beleeft. Doe in tweetallen de ritmische patronen na op de muziek waarbij je de stokken of claves tegen die van de ander laat klappen.
 
Opdracht 6 | Human beatbox en lichaamspercussie
 Jullie hebben tot nu toe verschillende mogelijkheden verkend om met het bovenlichaam muziek te maken. We gaan dit nu combineren met beatboxen, ritme maken met jouw stem. De beatbox komt veel voor in Hip-Hop, waarbij de overige musici rappen en breakdancen. Zodra de kinderen dit beheersen, ligt de wereld aan hun voeten..ze kunnen namelijk altijd en overal zelf muziek maken!
 
Competentie
De leerling kan gelijktijdig diverse ritmes spelen met zijn/ haar stem en lichaam.
Benodigdheden
Liedjes om op te beatboxen, zoals onderstaand muziekstuk ”Just friends” van Musiq Soulchild.
 Music Soulchild – Just friends
muziek lesmethode kinderen
TIP: Kies een aantal hip-hop klassiekers zoals ”Gangsta’s Paradise” van Coolio of ”Big Poppa” van Notorious B.I.G. en probeer de beat tot leven te brengen met de geleerde human beatbox technieken in combinatie met lichaamspercussie.
Opdracht 7 | De kracht van jouw stem
Om ervoor te zorgen dat we dat favoriete liedje met nog meer plezier kunnen zingen gaan wij verder met een nieuwe zangtechniek: de ademsteun. Een belangrijke techniek die op een leuke en speelse manier te leren is aan de hand van een verhaal, bekijk hiervoor het instructiefilmpje.

Nu de stembanden warm zijn, gaan de kinderen hun favoriete liedjes zingen, alleen of in een groep. 
Competenties
De leerling kan bewust omgaan met de stem.
De leerling kan een melodie nazingen terwijl hij/zij de geleerde technieken toepast.
Subcompetenties
De leerling weet wat ademsteun is.
Benodigdheden
Onderstaande instructiefilmpje en een door de kinderen uitgezocht lied.
muziek lesmethode kinderen
TIP: Warm voortaan aan de hand van een verhaal en de geleerde technieken de stembanden van jezelf en de kinderen op voordat jullie de sterren van de hemel zingen!
Opdracht 8 | Het is de toon die de muziek maakt
 Een toon heeft verschillende eigenschappen als hoog en laag, zacht en hard en kort en lang. Behandel de verschillende eigenschappen door met de kinderen, zoals in het filmpje, op verschillende manieren te zingen: hoog, laag, zacht, hard, kort of lang. Eventueel kan je ook combinaties maken zoals bijvoorbeeld hoog, zacht en kort tegelijk.
Pak daarna de instrumenten erbij en laat de kinderen de verschillende eigenschappen nu spelen op de instrumenten. Samen spelen is hierbij leuk. Bijvoorbeeld door ze een couplet van Vader Jacob eerst zacht te laten spelen en het tweede couplet hard.
Competentie
De leerling kan diverse tonale eigenschappen produceren.
Subcompetentie
De leerling begrijpt wat dynamiek is.
De leerling kent het verschil tussen een lange en korte toon.
De leerling weet wat hoog en laag is binnen de muziek.
Benodigdheden
Onderstaand muziekstuk ”Ik zing hard, ik zing zacht”.
 Ik zing hard, ik zing zacht
muziek lesmethode kinderen
TIP: Koppel bewegingen of extra klanken aan de eigenschappen van de toon zodat zij de verschillen beter onthouden. Bijvoorbeeld: bij een langzame en harde toon kunnen de kinderen langzaam en hard in hun handen klappen terwijl zij de toon zingen.
 
Opdracht 9 | The Cup Song
Dat je kan drinken uit een beker, hoef je de meeste kinderen niet uit te leggen. Dat je er muziek mee kan maken zal voor velen nieuw zijn! The Cup Song, bekend geworden door de film Pitch Perfect is leuk en leerzaam. Het is belangrijk langzaam te beginnen met handbewegingen met de beker. Je kan het geheel uitdagender maken door zang of rap toe te voegen…en de kinderen dit gelijktijdig met de bekerbewegingen laten uitvoeren!
Competentie
De leerling kan een ritme spelen bestaande uit zestiende noten uit een muziekfragment.
Subcompetenties
De leerling kan met een alledaags voorwerp muziek maken.
De leerling kan het ritmische patroon aanhouden op het tempo en herhalen  
Benodigdheden
Bekers en onderstaand muziekstuk ”Cup Song” van Pitch Perfect.
 The Cup Song
muziek lesmethode kinderen
TIP: Voel je vrij om samen met de kinderen nieuwe ritmes met bekers te bedenken. Je kan sommige bekers ook vullen met water of rijstkorrels om nieuwe klanken toe te voegen.
Opdracht 10 | Toon je kunsten
 Nu komt de kans om alle nieuwe muzikale vaardigheden die de kinderen opgedaan hebben te delen met elkaar. Stimuleer hun zelfvertrouwen en samenwerking door hen te laten werken en presenteren in tweetallen. Hierbij is het belangrijk dat zij in tweetallen oefenen en nadenken over hun presentatie. Doe ditzelfde met grotere groepen van vijf à tien kinderen.
Competentie
De leerling kan een muzikale presentatie geven en geconcentreerd repeteren.
Subcompetentie
In tweetallen kunnen werken aan hetzelfde muziekpatroon onder begeleiding van docent.
In tweetallen aan eigen interpretatie werken van clusters onder begeleiding van docent. (bv klappen en stampen in verschillende ritmes)
In tweetallen eigen interpretatie presenteren aan de rest van de groep.
muziek lesmethode kinderen
TIP: Maak een rollenverdeling zodat iedereen betrokken raakt bij de presentatie. Wie verzorgt het decor? Wie denkt er aan de muziek? En de kleding dan?